Raimund Schatz gewinnt Best Paper Award auf der QoMEX 2020

03.06.2020
Das Paper stellt die Ergebnisse einer umfassenden objektiven und subjektiven Quality of Experience (QoE)-Evaluierung von adaptivem Point-Cloud Streaming vor.

Die jährlich stattfindende internationale IEEE Konferenz für Quality of Multimedia Experience (QoMEX) ist eine der Top 10 Konferenzen im Bereich „Multimedia“ und wurde dieses Jahr Corona-bedingt als Online-Konferenz abgehalten. Das Ziel der QoMEX ist es, führende Fachleute und Wissenschaftler*innen aus den Bereichen Multimedia Quality und User Experience aus der ganzen Welt zusammenzubringen. Dies funktionierte dank Einsatz von Video-Conferencing und virtueller 3D Vortragsräumen auch als online Event bestens.

Der diesjährige Best Paper Award wurde ebenfalls online verkündet und ging an Raimund Schatz vom Center for Technology Experience. Gemeinsam mit Jeroen van der Hooft (Ghent University), Maria Torres Vega (Ghent University), Christian Timmerer (Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Bitmovin), Ali C. Begen (Ozyegin University, Networked Media) und Filip De Turck (Ghent University) wurde er für das Paper mit dem Titel „Objective and Subjective QoE Evaluation for Adaptive Point Cloud Streaming“ ausgezeichnet. In ihrem Beitrag geht es um den Vergleich und die Weiterentwicklung von Messmethoden zur verlässlichen Erfassung der Qualität von animierten 3D Punktwolken im Kontext von adaptivem Multimedia-Streaming.

Abstract:
Volumetric media has the potential to provide the six degrees of freedom (6DoF) required by truly immersive media. However, achieving 6DoF requires ultra-high bandwidth transmissions, which real-world wide area networks cannot provide economically. Therefore, recent efforts have started to target efficient delivery of volumetric media, using a combination of compression and adaptive streaming techniques. It remains, however, unclear how the effects of such techniques on the user perceived quality can be accurately evaluated. In this paper, we present the results of an extensive objective and subjective quality of experience (QoE) evaluation of volumetric 6DoF streaming. We use PCC-DASH, a standards-compliant means for HTTP adaptive streaming of scenes comprising multiple dynamic point cloud objects. By means of a thorough analysis we investigate the perceived quality impact of the available bandwidth, rate adaptation algorithm, viewport prediction strategy and user’s motion within the scene. We determine which of these aspects has more impact on the user’s QoE, and to what extent subjective and objective assessments are aligned.

J. van der Hooft, M. Torres Vega, C. Timmerer, A. C. Begen, F. De Turck, R. Schatz:
"Objective and Subjective QoE Evaluation for Adaptive Point Cloud Streaming";
Vortrag: 12th International Conference on Quality of Multimedia Experience (QoMEX 2020), Athlone, Ireland; 26.05.2020 - 28.05.2020; in: "2020 Twelfth International Conference on Quality of Multimedia Experience (QoMEX 2020)", IEEE, (2020)

AIT-Kontakt: Raimund Schatz